Maxa onboarding av nya medarbetare i en leveransdriven serviceverksamhet

Onboarding av medarbetare i en serviceverksamhet

Arbetar du som driftschef, platschef eller restaurangchef i en butik, en restaurang, på ett e-handelsbolag, en gymkedja, på ett hotell eller liknande? Då lever du i en värld där högt tempo och ständig inströmning av nya kunder eller gäster ibland ställer näst intill orimligt höga krav på både organisation och medarbetare. Så hur introducerar du på bästa sätt din nya stjärna under dessa emellanåt turbulenta arbetsförhållanden?

För att säkra en effektivare onboarding, och framförallt en positiv upplevelse för alla inblandade, har vi tagit fram onboardingmodellen LEARNSTERS 4P. I detta inlägg har vi dessutom valt att vinkla modellen specifikt mot dig som ansvarar för att onboarda nya medarbetare i en leveransdriven serviceverksamhet.

En planerad upplevelse

Med viss grundkunskap säkerställd redan innan första arbetsdagen kan du som enhets- eller driftansvarig fokusera på att verksamheten flyter på under onboardingveckorna, utan onödiga avbrott. Tiden mellan att anställningskontraktet skrivs på och fram till den första arbetsdagen brukar benämnas pre-boarding. Detta är ett ypperligt tillfälle för din nya stjärna att i förväg bekanta sig med företagets kultur, rutiner och medarbetare. En kommande anställning är en spännande period med mycket förväntan och nyfikenhet och där personen ifråga sannolikt är lite extra mottaglig för ny information.

Se till att ta tillvara på det tillfället genom att flera veckor innan första arbetsdagen förse din nya medarbetare med en introduktion till ert företag och till era värderingar, samt med övergripande rutiner kopplade till den dagliga driften av den aktuella lokala enheten. Välkomnande digitala hälsningar från både chefer och kollegor är även bra komplement som får din nya stjärna att känna sig både utvald och efterlängtad.

En professionell upplevelse

Welcome your new talent to a 2022 organization (and not a 1922 one!). Getting up to speed during an intense onboarding period requires business-consistent information, shared in a way that makes sense to your employees. Both paper-based checklists and learning-by-doing may seem like good options at first, but they fail to meet today’s expectations of a digitalized and accessible training program - especially among millennials. Give your new joiners the opportunity to process all the new information and apply them onto the daily work. For the operations manager, nothing is more important than seeing crucial information being reflected in the day-to-day business. You can also gauge the knowledge levels by inviting your employees to fun and challenging tests and surveys - both during and following the onboarding process.

En personlig upplevelse

One size fits all? Frågar du oss på Learnster är det ett begrepp som inte hör hemma i onboardingprocessen. Individuella förutsättningar och varierade arbetsroller gör att processen måste gå att individanpassa. En personligt anpassad onboarding bör givetvis innefatta anpassat innehåll, men bör även ta hänsyn till den individuella inlärningstakten. En person som är mer van att arbeta praktiskt kan vara en fena på att duka bord eller kommunicera med gäster eller kunder, men ha utmaningar med att ta till sig teoretisk kunskap. I en mer digitaliserad onboarding blir det enklare att personifiera upplevelsen och den kalla, anonyma instruktionspärmen kan nu äntligen bytas ut mot en varm och engagerande utbildningsupplevelse. Summa summarum, ta alla chanser du kan att undvika att kommunicera på ett sätt som får ditt företag att liknas vid ett stort och känslokallt maskineri.

Learner statistics in Learnster

En produktiv upplevelse

I en leveransdriven serviceverksamhet är inget mer viktigt än hög produktivitet. Som driftschef eller platschef vill du så klart se att alla nya medarbetare kommer in i arbetet så fort som möjligt - och sannolikt önskar varje ny medarbetare precis samma sak! Dock avstannar produktiviteten i onboardingprocessen alltför ofta i serviceverksamheter till följd av bristande kontinuerlig översyn. Ansvarig chef vet helt enkelt inte om att den nya medarbetaren är i behov av ännu mer stöd nere på golvet. I en digitaliserad process kan du enkelt dela in hela onboardingen i separata moduler och en tydligare bild skapas av varje persons individuella framsteg. Med flera nya medarbetare i parallella onboardingprocesser, inom en enhet eller utspridda över flera enheter, kommer detta hjälpa dig att hålla produktiviteten på topp - varje dag.

Vill du se hur ett onboarding-program kan utformas i Learnster?


Du behöver skapa ett konto i Learnster för att få tillgång till utbildningen. Givetvis behandlas din uppgifter konfidentiellt och du förbinder dig inte till någonting.

Klicka här för att komma till vår exempelutbildning.


Prenumerera på Learnsters nyhetsbrev

Registrera dig med din e-postadress för att få nyheter och uppdateringar. Vi respekterar din integritet.

Tack, din anmälan till Learnsters nyhetsbrev är mottagen!
Åh nej! Något har gått fel med din anmälan till nyhetsbrevet.
Kontakta oss om preblemet kvarstår.
Do you want to supercharge your preboarding and onboarding? Discover the possibilities in Learnster.
Nyhetsbrev
Registrera dig med din e-postadress för att få nyheter och uppdateringar. Vi respekterar din integritet.
Tack, din anmälan till Learnsters nyhetsbrev är mottagen!
Åh nej! Något har gått fel med din anmälan till nyhetsbrevet.
Kontakta oss om preblemet kvarstår.
Ge fred en chans! Stöd de drabbade i Ukraina och andra länder som har ödelagts av krig.
By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Cookie Policy for more information.