Bättre kundutbildning med Learnster

Öka kunskapen om dina produkter och tjänster - och höj kundupplevelsen genom alla kontaktpunkter. Skapa relevant och värdefull utbildning för dina kunder, kundservicemedarbetare, Customer Success Managers, återförsäljare och nätverk av partners.

Med 200+ nöjda kunder är du i gott sällskap

mirka
Voyado
NordicMedCom
Encare
Visma draftit

Höj kundupplevelsen och maxa ditt nätverk av partners och återförsäljare - med kundutbildning i Learnster

Onboarding ökar kunskapen och snabbar på implementationen (och värdeskapandet!)

Ge dina kunder bästa möjliga start! Skräddarsydd och relevant onboarding hjälper dina kunder att ta till sig dina produkter och tjänster. Snabba på tiden det tar att uppleva de värdeskapande effekterna.

Boosta ditt företags NPS (net promoter score)

Att förstå hur dina lösningar fungerar och skapar värde är en förutsättning för att dina kunder ska rekommendera dem till andra. Kundutbildning bygger denna kunskap och gör att dina kunder känner sig väl omhändertagna.

Skapa bättre förutsättningar att ge bättre kundservice

Medarbetare med god kunskap om dina varor och tjänster ger bättre kundupplevelser. Ge dina Customer Success Managers och kundservicemedarbetare relevant utbildning med kunden i fokus.

Minskad CAC (customer acquisition cost) med effektiv uppstart

Smidig och effektiv implementation är mindre resurskrävande. Kundutbildning bygger grundförståelse kring dina produkter eller tjänster så att din kund kommer igång snabbare och enklare.

Tillvarata och skala teknisk kunskap

Involvera dina produktspecialister och andra tekniskt kunniga i utbildning. Både internt för dina medarbetare och externt till kunder, partners och återförsäljare.

Säker och certifierad användning av dina produkter och tjänster

Dela tydliga riktlinjer kring hur dina varor och tjänster får användas och säljas. Säkerställ därefter att kunskapen fastnat med hjälp av tester och quiz.

Maxa interaktionen och minska risken för churn

Kunder som använder och ser värde i dina lösningar är mindre benägna att lämna dig. Kunskapsdelning och kommunikation genom kundcykeln boostar engagemanget och gör dina produkter eller tjänster till en naturlig del av din kunds vardag.

Spendera mindre tid på admin

Automatisera manuell admin och repetitiva uppgifter.

Färre supportärenden med kunskap on-demand

Lättillgängligt lärmaterial minskar behovet av 1:1-support. Kunskap on-demand minskar friktionen (och frustrationen!) när din kund kör fast.

Förenkla komplex information

Paketera teknisk eller komplex information illustrativt och lättsmält. Ta hjälp av en mängd olika format och lärmiljöer.

Mer kunskap, mer draghjälp från dina återförsäljare

Pålästa partners, återförsäljare och distributörer gör ett bättre jobb. Med kunskap om ditt varumärke, produkter och tjänster kan de på bästa sätt sälja dina lösningar och representera din organisation.

Nu får vi ut mer av våra kundutbildningar!

Emma Nicklasson
Emma Nicklasson
Produktspecialist, Nordic Medcom
Nordic Medcom

Kundcase: Nöjda och trygga kunder hos Nordic Medcom

  • Certifiering av kunder
  • Förberedande utbildning inför praktiska moment
  • Praktisk utbildningstid används mer effektivt

Kraftfulla verktyg för kundutbildning

Course criteria

Skräddarsydda och personligt anpassade lärresor

Skräddarsy utbildning och informationsdelning. Skapa anpassade flöden av kurser och andra lärresurser, baserat på exempelvis din kunds profil, organisation eller geografisk plats.

Iphone - Catalog

En samlingsplats för all information och utbildning

Gör ditt lärmaterial samlat, sökbart och organiserat. Skapa en samlingsplats för all utbildning. Möjliggör kunskap on-demand med exempelvis lättillgängliga manualer, guider och FAQ:er.

Complience GDPR

Auktoriserad användning och försäljning av dina varor och tjänster - med compliance-utbildning

Dela tydliga riktlinjer, compliance-utbildning och certifieringskurser. Skicka automatiserade påminnelser och ställ in tidsintervall för återcertifiering och repetition.

Ipad Environmental Awarnesss Quiz

Testa kunskapsnivåerna och följ upp på utbildning

Säkerställ att din mottagare har uppnått godkänd kunskapsnivå med tester och quiz.

create-draganddrop

Användarvänlig kursproduktion

Skapa utbildningar och andra lärresurser i smidig drag-n-drop-miljö. Kombinera en mängd olika format och lärmiljöer i Learnsters användarvänliga författarverktyg.

Hotspots

Fånga och illustrera detaljerna

Lyft fram viktiga detaljer med visuella och interaktiva format. Gör komplex eller teknisk information illustrativ och lättsmält.

Content designer

Involvera dina ämnesexperter och specialister i utbildning

Tillvarata och skala specialistkunskap. Låt dina interna ämnesexperter, sakkunniga och produktspecialister bidra till utbildning och kursproduktion. Learnsters adminroller ger utvalda personer tillgång till att skapa, bidra till eller ta fullt ägandeskap av lärmaterial.

Automation (Advanced Automation)

Automation höjer kvaliteten och minskar admin

Säkra att inget faller mellan stolarna. Learnsters automationsregler hjälper dig att kommunicera och dela relevant information vid viktiga milstolpar genom hela kundresan. Dessutom minskas mängden manuell admin och error till följd av "den mänskliga faktorn".

Self-paced learning

Håll dina kunder uppdaterade på progressen

Ge utbildningsansvariga i din kunds organisation tillgång till deras kursdeltagares progress och resultat.

Vi hjälper dig att komma igång på rätt sätt.

"På Learnster hjälper vi dig att komma igång på rätt sätt med hjälp av en tydlig och effektiv onboarding. Våra processer hjälper organisationer som vill skapa framgångsrik utbildning av kunder och partners."
Eric Irwe
Eric Irwe
Head of Customer Success, Learnster
faq

Vanliga frågor om kundutbildning

Vad är kundutbildning?

Kundutbildning är lärmaterial och insatser designade för att onboarda, bearbeta och bibehålla kunder. Utbildningen kan levereras via en rad olika kanaler. Exempelvis genom digitala kurser, fysiska såväl som virtuella klassrum samt on-demand-resurser såsom guider, manualer, videos och FAQ. Huvudsyftet är att öka förståelsen för dina produkter eller tjänster och hur de skapar värde.

Vad är partnerutbildning?

Partnerutbildning är lärmaterial och insatser framtagna i syfte att ge distributörer, återförsäljare och andra i ditt partnernätverk kunskapen som krävs för att sälja, marknadsföra och representera ditt företags produkter, tjänster och varumärke.

Genom partnerutbildning skapas bättre förståelse för ditt företags produkter, tjänster och varumärke. Allra helst på en nivå likvärdig den inom din organisation. Syftet är att ge dina partners bättre förutsättningar att höja kundupplevelsen.

Partnerutbildning är en förlängning av ditt bolags kompetensstrategi som fokuserar på att bygga och stärka ditt partnernätverk.

Vad är kopplingen mellan kundutbildning och kundservice?

Att dela relevant och värdefull kunskap är ett effektivt sätt att få dina kunder att känna sig omhändertagna. Det hjälper dem även att förstå och få ut det mesta av dina produkter och tjänster.

Hur kan kundutbildning förbättra mitt företags kundtjänst?

God kunskap är en förutsättning för att använda och få ut maximalt värde av ditt företags produkter eller tjänster. Att hjälpa dina kunder skaffa sig och bibehålla denna kunskap är en viktig komponent av god kundservice. Detta kan ske genom initiativ såsom onboarding och lättillgängligt lärmaterial samt genom utbildning av medarbetare med kundansvar.

Hur kan jag använda mig av kundutbildning för att skapa kundengagemang?

Kundutbildning ger dina kunder kunskapen de behöver för att komma igång med dina produkter eller tjänster. Att veta hur dina lösningar fungerar är en förutsättning för att bygga långsiktigt engagemang.

Du kan dessutom använda dig av milstolpar, produktuppdateringar, event och andra tidslinjer som tillfällen att nå ut till dina kunder och dela information och kunskap.

Behöver jag verkligen en plattform för kundutbildning?

Det beror på just ditt företags omständigheter. Om din organisation erbjuder komplexa lösningar och/eller har en stor och geografiskt utspridd kundkrets så kan det vara värt att överväga.

Varför ska jag använda ett LMS för kundutbildning?

Ett LMS/lärplattform kan förbättra effekten och affärsnyttan av din organisations kundutbildning på följande sätt:

- Tillgängliggöra och förenkla viktig information

- Skräddarsydda lärresor baserade på kundprofil, produktanvändning, produktserier och geografisk plats, etc.

- Kvalitetskontroll

- Minska mängden manuell admin och repetitiva uppgifter genom automation

Är Learnster en plattform för kundutbildning?

Ja. Ett av Learnsters starkaste specialistområden är utbildning av kunder och partners.