Maxa onboarding av nya medarbetare inom hotell, restaurang och butik
Arbetar du som driftschef, platschef eller restaurangchef inom exempelvis hotell, restaurang, butik eller gymkedja? Då arbetar du sannolikt i en miljö med högt tempo och ständig inströmning av nya kunder eller gäster (somliga med näst intill orimligt höga krav på både organisation och medarbetare!). Så hur onboardar du på bästa sätt nya medarbetare, under stundvis turbulenta arbetsförhållanden?
Onboardingmodellen LEARNSTERS 4P säkrar en effektivare onboarding, och framförallt en positiv upplevelse för alla inblandade.
1. En planerad upplevelse
Med viss grundkunskap hos den nyanställda redan innan första arbetsdagen kan du som enhets- eller driftansvarig fokusera på att verksamheten flyter på, utan onödiga avbrott.
Tiden mellan att anställningskontraktet skrivs på och fram till den första arbetsdagen kallas ofta preboarding. Detta är ett ypperligt tillfälle för din nya stjärna att i förväg bekanta sig med företagets kultur, rutiner och medarbetare. En kommande anställning är en spännande period med mycket förväntan och nyfikenhet och där personen ifråga sannolikt är lite extra mottaglig för ny information.
Ta tillvara på detta guldläge genom att introducera din medarbetare till såväl övergripande företagsinformation som lokala rutiner och den dagliga driften. Börja så tidigt som möjligt, gärna direkt efter att anställningskontraktet skrivits på.
Kombinera med hälsningar från både chefer och kollegor är även bra komplement som får din nya stjärna att känna sig både utvald och efterlängtad.
2. En professionell upplevelse
För att allt ska klicka under den intensiva uppstartsperioden är det viktigt att alla ges samma information och att den delas på ett modernt och nytänkande sätt.
Pappersmanualer och learning-by-doing i all ära. Men i dagens digitala klimat finns en förväntan att all information ska finnas tillgänglig online och från valfri enhet - inte minst från den yngre generationen.
Din nya stjärna måste få chans att hinna smälta alla nya intryck. Säkerligen ligger det även i ditt eget intresse, som platschef eller driftschef, att dina medarbetare faktiskt har tagit till sig all information. Digitala enkäter hjälper dig att utvärdera kunskapsnivåerna.
3. En personlig upplevelse
One size fits all? Nja. Frågar du oss på Learnster så hör det begreppet inte riktigt hemma i onboarding. Individuella förutsättningar och varierade arbetsroller gör att processen måste individanpassas. En personligt anpassad onboarding innefattar anpassat innehåll och tar hänsyn till individuella förutsättningar såsom arbetsschema och studietakt.
En person som är van att arbeta praktiskt kan vara en fena på att duka bord eller kommunicera med gäster, men vara ovan vid teoretiska studier. En digitaliserad onboarding gör det enklare att personifiera upplevelsen (och du kan äntligen byta ut den där tråkiga introduktionspärmen!) och ge din nya medarbetare ett varmt välkomnande.
4. En produktiv upplevelse
Inom hotell, restaurang och butik är produktivitet A och O. Därför är det viktigt att nya medarbetare snabbt kommer in i arbetet (och sannolikt önskar varje ny medarbetare detsamma!).
Dock kan produktiviteten i onboarding-processen påverkas negativt till följd av bristande kontinuerlig översyn. Ansvarig chef kan vara ovetandes om att den nya medarbetaren är i behov av ännu mer stöd.
I en digitaliserad process kan du enkelt dela in hela onboardingen i separata moduler. På så sätt skapas en tydligare bild av varje persons individuella framsteg. Med flera nya medarbetare i parallella onboardingprocesser, inom en eller flera utspridda enheter, kommer detta hjälpa dig att hålla produktiviteten på topp - varje dag.