Konrad Bergström gästar Framtidslandet.

Om att bygga ett nytt miljardbolag – och ett smartare Sverige

Porträtt på Framtidslandets gäst Konrad Bergström
<iframe src="https://embed.acast.com/5f9175004e68120b898ec056/5fc0c4943d68a17cb859f84e?cover=false&share=false&play.acast=false&ListenLater=false&bgColor=FFFFFF&accentColor=000000&subscribe=false&linkColor=EBE7F2" frameBorder="0" width="100%" height="100%"></iframe>
Timestamps

02:30: Framtidens företagande och hållbarhet.
03:36: Vilken typ av företag vi kommer vilja arbeta på i framtiden?
04:05: Kort beskrivning av X Shore och dess betydelse.
05:20: Vikten av att balansera globala ambitioner med en stark Svensk förankring.
06:54: Svenskt företagande och globalisering.
12:14: Hur skapas nya idéer inom företag?
13:36: Hur ska Sverige hålla sig konkurrenskraftigt i en värld av digitalisering och innovation?
15:00: Att göra konkurs, återhämta sig och lära från sina misstag.
16:55: Vilka insatser hade gjorts om Konrad vore statsminister?
22:11: Om Konrad fick starta en gymnasieskola, vilka ämnen hade prioriterats?
23:45
: Skillnaden mellan att lära sig “systemet” och tillföra nya idéer som pushar bolaget framåt.
25:28: Positiva och negativa effekter av AI, automation och digitalisering.
26:35: Strategier för att attrahera, utveckla och behålla talanger.
27:54: Tre saker som kommer forma framtidens arbetsplats.
33:40: Hur maxar man ambitionsnivån för innovation inom företag?
37:42: Tre saker att lära sig nu för att bli framgångsrik om 10 år.
39:37: Hur ska man tänka för att utveckla sina anställda på bästa sätt?

“Människor vill bidra till förändring och känna ett ’higher purpose’.”
- Konrad Bergström, Entreprenör och Grundare av X Shore
Framtidens entreprenörskap: 3 frågor till Konrad Bergström

Sverige ska bli en grogrund för världens mest framgångsrika företagande. Det är utgångspunkten när Konrad Bergström gästar Framtidslandet. Efter att ha grundat ljudbolaget Zound Industries, med varumärken som UrbanEars och Marshall, och lett en tillväxtresa på tiotusentals procent, är Konrad Bergström nu tillbaka med ett nytt case: att elektrifiera sjöfarten med sitt X Shore. Vi pratade med Konrad om hur man bygger mångmiljardbolag och attraherar bra talanger samtidigt som man bidrar till en bättre värld.

Hur ska företag göra för att attrahera och behålla talanger genom hela arbetslivet?‍

Att attrahera bra talanger handlar om mycket mer än bara pengar. Jag tror människor vill vara med om förändring, känna ett “higher purpose” och kraft i företagets affärsidé.

Dessutom är det viktigt att känna ständig utveckling i arbetet, att ständigt höja ribban och få känna “det här kan vi”. Många jag arbetat med har attraherats av den utmaningen och inspirationen.

Vilka tre saker tror du kommer prägla framtidens arbetsmarknad?‍

Jag tror att en stor utmaning kommer att handla om närvaro. Hur skapar vi närvaro utan att vara på plats fysiskt? Vi kommer behöva hitta sätt att ta med kraften av personliga möten in i en blandad miljö av fysisk närvaro och digitala plattformar.

Jag tror även att humanitet kommer vara viktigt. Hur driver vi ett mänskligt bolag? Visst är det viktigt att tjäna pengar, men vi måste också driva bolag som gynnar samhället och som alla på något sätt får ta del av. Det kommer ge positiva effekter så mycket större än enskilda individer som tjänar mycket pengar.

Sist men inte minst: internationalisering. Gå ut med ditt bolag internationellt direkt. Jag förstår att det kan låta svårt - och det är det - men jag upplever att det snarare är brist på tid som är den största utmaningen. Tack vare internet är världen relativt homogen när det kommer “the big picture”. Visst kommer det alltid att finnas vissa lokala skillnader, men i stort så konsumerar vi samma typ av media och trender, vilket gör oss mycket mer globala.

Vad ska man lära sig nu för att bli framgångsrik och tjäna pengar 2030?‍

Jag tror på att våga testa och gå in i projekt till 100%. Ju mer erfarenhet du har, desto vassare blir du. Hur kan man annars lära sig utan att göra? Det är genom att misslyckas och ta sig upp igen som man blir bättre och bättre.

Dessutom är det viktigt att agera fåraherde och aldrig tappa något av sina “får”. Förr var det okej att vara nischad. Då kunde man till exempel vara bra på design och komma undan med att vara mindre duktig på ekonomi eller logistik. Idag är det en helt annan nivå. Har du till exempel inte logistiken eller after-servicen hemma så kan du ligga illa till.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Registrera dig med din e-postadress för att få nyheter och uppdateringar. Vi respekterar din integritet.

Tack, din anmälan till Learnsters nyhetsbrev är mottagen!
Åh nej! Något har gått fel med din anmälan till nyhetsbrevet.
Kontakta oss om preblemet kvarstår.
No items found.